Universiti

UNIVERSITI DAN KEINTELEKTUALAN

Sebelum memulakan penulisan ini, saya tertanya-tanya,Siapakah seorang intelektual? Adakah orang-orang yang memegang segulung ijazah atau segulung master ataupun Phd yang mempunyai ilmu yang tinggi? Persoalan ini telah membawa kpd penulisan artikel ini. Seorang intelektual adalah seorang yang menggunakan inteleknya dan yang berfikir serta boleh menganalisis. Universiti adalah institusi yang dianggap menggunakan kaedah penikiran dan renungan. Inilah sebabnya mengapa orang mengharap pendidikan universiti untuk melahirkan para interlektual.

Adakah benar pendidikan universiti melahirkan para interlektual sedangkan ramai golongan interlektual yang tidak pernah menuntut di universiti..Di dunua barat,2 ahli fikir abad ke 19 yang terkenal,Herbert Spencer dan Proudho tidak memiliki ijazah tetapi mampu mengegarkan dunia dengan idealisma mereka. Begitu juga dengan Ho Chi-Ming dari Vietnam dan Mao tse-Tung dari China.Interlektual Indonesia, Mohd Natsir merupakan seorang guru tanpa pendidikan universiti. Disebaliknya terdapat ramai orang lain,sama ada di barat ataupun timur termasuk negara kita sendiri,yang walaupun ada pendidikan universiti tetapi tidah seharusnya dipandang sebagai intelek..Kenapa..Ini kerana mereka tidak mempunyai kemahiran berfikir yg kritis.

Walaupun demikian, memandangkan kepada fungsi Universiti yg dianggap 'gah' dalam melahirkan seseorang intelek maka masyarakat akan berkeinginan untuk mengetahui sama ada pendidikan universiti di Malaysia sedang menghasilkan golongan intelektusl atau tidak. Apa yang dapat saya katakan adalah kita sedang melahirkan semakin banyak graduan atau mahasiswa yang memiliki pendidikan tinggi yang formal.Hanya segelintir Imtelektual yang dapat dihasilkan.

Apakah buktinya? Apabila kita mengamati dengan teliti,kita akan menyedari betapa kurangnya pemikiran yang dilakukan terhadap isu berkaitan dengan politik,ekonomi dari hubungan etnik oleh manusia yg digelar mahasiswa.Jarang sekali graduan uniersiti yang mengemukakan persoalan-persoalan berkaitan hal ini.Mereka telah terlatih untuk belajar dan mendapatkan Gred yang baik dalam kos yg diambil tanpa menpedulikan isu-isu yang dianggap akan menggangu pembelajaran mereka. Dengan adanya sikap sedemikian sedikit sebanyak telah menghakis ciri-ciri intelektual yg perlu ditanam dalam diri mahasiswa.

Dalam membincangkan isu etnik contohnya, amat kurang sekali sikap ingin mengetahui (curiosity) bagaimana sikap kebudayaan membawa kesan keatas hubungan etnik.Jika dilihat hanya sebilangan mahasiswa yang menghadirkan diri dalam Kursus-kursus seperti Kursus Alternatif Hubungan Etnik. Bahkan soalan nasional yg penting seperti "Kebudayaan Identiti malaysia yang kita inginkan' pun tidak pernah dianalisiskan secara intelektual. Jika adapun hanya pertanyaan-pertanyaan,peringatan, dan beberapa analisis yg cetek. Kurang terdapat pemikiran yang sistematik dan tafsiran berlanjutan.

Apakah sebab kurangnya kemajuan intelektual di universiti. Antara sebab utama ialah wujudnya kawalan politik terhadap idea-idea dan ancaman keatas para intelek itu sendiri. Walaupun ia dipandang remeh bagi sesetengah pihak, tetapi ia membawa kesan yang menakutkan kepada 'bakal' pemikir dan penafsir muda utk mewujudkan idealisma mereka.Lihat sahaja betapa banyaknya penyelewengan yang dilakukan dalam pilihanraya kampus di seluruh malaysia...kenapa ini berlaku..sama-sama kita renungkan.

Selain itu, sebab lain yang menyebabkan kurangnya kemajuan intelektual di universiti ialah sistem pendidikan yang tidak menggalakkan pemikiran secara serius di kalangan mahasiswa. Para penuntut hanya didedahkan dengan teori semata-mata,tidak menggalakkan pemikiran yang asal dan bebas. Ini sedikit sebanyak telah menyekat idealisma mereka dan skop pemikiran mereka diperkecilkan.

Satu pendekatan baru terhadap dasar pendidikan Universiti diperlukan. Penekanan mestilah dibuat keatas pemikiran kritikal. Para pelajar hendaklah melihat berbagai isu dalam sejarah yg sebenar, Politik, sosiologi dan ekonomi secara kritis. Disamping pendedahan terhadap ilmu falsafah. Mereka juga digalakkan mengkaji keadaan sosial tertentu dalam persekitaran mereka.Setelah matang melalui latihan,barulah teori serta contoh sosiologi dan politik dari luar diperkenalkan.Dengan cara ini seseorang mahasiswa akan menjadi bebas dari segi intelek serta mempunyai pemikiran yang tidak dikuasai oleh idea-idea yang tiada atau ada kena mengena dengan latarbelakang mereka.

Walaubagaimanapun, Universiti di negara kita tidak mungkin bersetuju menjadikan 'pemikiran kritikal' sebagai asas sukatan pelajaran. Ini adalah kerana Universiti di malaysia ditubuhkan dengan tujuan mengekalkan sistem, atau yang lebih tepat sistem Tanpa tradisi interlektual...ADAKAH INI YANG KITA MAHUKAN..Fikirkan

Alifah Ahmad

0 comments: