Peranan Akhawat 7

MEMERANGI PERKARA-PERKARA BID'AH , KHURAFAT, PEMBOHONGAN , PEMIKIRAN YANG SALAH DAN ADAB-ADAB YANG BURUK YANG TERSEBAR LUAS DI KALANGAN MUSLIMAH

Dakwah merupakan tanggungjawab setiap individu muslim tidak kira lelaki ataupun perempuan.Tapi hakikatnya muslimat tidak diletakkan taklifan untuk berdakwah,berbeza dengan kaum adam.

Tapi melihat kepada realiti dunia sekarang yang ketandusan pendakwah,di samping bilangan kaum hawa yang jauh melebihi kaum adam,ditambah pula dengan seruan Allah ta'ala dalam surah An-Nahlu ayat 125 "serulah kepada jalan tuhan kamu dengan hikmah dan pengajaran yang baik........" , ia menjadi faktor pendesak bagi penyertaan muslimat dalam harakah islam yang menjadi asas kepada pembentukan bahagian akhawat.

Jika kita amati buku ' Prinsip-prinsip Amal Islami ' yang merupakan fikrah Assyahid Imam Hassan Al-Banna,kita akan dapati bahawa salah satu tujuan bahagian ini ditubuhkan adalah untuk memerangi perkara-perkara bid'ah , khurafat, pembohongan , pemikiran yang salah dan adab-adab yang buruk yang tersebar luas di kalangan kaum muslimat. Antara langkah yang boleh diambil untuk memastikan tujuan ini terlaksana adalah dengan :

1) Menggalakkan para muslimat untuk menghidupkan semula minda mereka dengan pembacaan bahan-bahan berbentuk keagaman yang boleh kembali menerangi kegelapan yang selama ini menjadi punca kepada perkara khurafat dan sebagainya.

2) Mengadakan bengkel khusus yang memberikan penjelasan serta langkah penyelesaian kepada masalah muslimat berkaitan isu khurafat , bid'ah dan adab-adab buruk yang kebanyakannya diwarisi dari nenek-moyang mereka.

Nik Abdul Razak Nik Redzuan

Penulis 7

0 comments: